Nowe pomysły oszustów. Bądź czujny !
Bardzo często gdy policjanci przyjmują zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, zwłaszcza dotyczącego oszustwa stwierdzają, że można było tego uniknąć. Pomimo wielokrotnych apeli o uwagę i ostrożność, pokrzywdzeni nadal nieświadomie pozwalają na to aby ich pieniądze znalazły się u niepożądanej osoby. Zazwyczaj jest to skutek braku uprzedniej weryfikacji gdzie faktycznie środki finansowe zostaną wysłane, albo pospieszne otworzenie strony internetowej za pośrednictwem odebranego linku za pomocą którego oszust może odczytywać wprowadzane przez nas dane, czy też łatwowierność w rozmowę pod którą podszywa się oszust zamiast bliskiej nam osoby i prowadzenie konwersacji pod pretekstem wysłania pieniędzy.
Niestety zbyt często zdarza się, że pokłosiem różnych nowych metod oszustów oraz uśpionej uwagi ich ofiar, dokonywany jest zamach na duży majątek. Policjanci z różnych jednostek na terenie naszego województwa, niemal w każdym tygodniu otrzymują kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą "na BLIK". Mieszkańcy przeważnie informują o tym, że nieznany sprawca włamał się do konta na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się ze znajomym lub znajomymi poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy. Pożyczka ta została przekazana za pomocą kodu BLIK i w ten sposób oszust doprowadził do utraty pieniędzy przez zgłaszających.
Otóż oszustwo metodą „na BLIK”, polega głównie na włamaniu się i przejęciu konta na jednym z portali społecznościowych, a następnie wysłaniu prośby o przekazanie pieniędzy za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta. Taka pożyczka środków odbywa się po udostępnieniu kodu BLIK.
Logując się do swojego banku, użytkownik konta musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”, który tak naprawdę – nie jest znajomym. Niestety w przeciwieństwie do płatności tradycyjnym przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć.
Oszust wpisuje bowiem niezwłocznie podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Właściciel konta wprawdzie musi potwierdzić każdą transakcję, ale robi to z automatu wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w pilnej potrzebie.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
- bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
- sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie,
- zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Źródło: Policja.pl
mł. asp. Bartosz Łopatka